Pomimo ciągłej presji związanej z rosnącymi kosztami utrzymania, radość z chwil dla siebie i przyjemność czerpana ze spotkań z rodziną i przyjaciółmi jest wciąż bardzo ważna dla konsumentów.
Słodkie wypieki o owocowych smakach są popularną przekąską i odgrywają kluczową rolę w celebrowaniu miłych chwil w towarzystwie osób bliskich, więc stanowią ważny dodatek wielu spotkań.
Wraz z pojawieniem się na rynku młodszych kupujących zmieniają się preferencje smakowe klientów i pojawiają nowe potrzeby w zakresie oferty dla nich. Jakie możliwości i wyzwania stanowią one dla piekarzy? Ujawniamy trendy w smakach owocowych, których poszukują dzisiejsi klienci piekarni.
WYKORZYSTANIE AROMATÓW OWOCOWYCH W ŻYWNOŚCI I NAPOJACH OGÓLNIE ROŚNIE (1)
Globalne wykorzystanie aromatów owocowych w rozwoju nowych produktów w branży pakowanej żywności i napojów (NPD – nowe produkty) wzrosło o 0,9% w ciągu pięciu lat do drugiego kwartału 2023 roku. Europa Zachodnia była liderem, odpowiadając za 28% aktywności, wyprzedzając Azję z 24% oraz Amerykę Północną i Amerykę Łacińską, obie z 14%. Najbardziej aktywną kategorią z owocowymi smakami NPD są napoje bezalkoholowe (23%), a następnie wyroby cukiernicze (16%) i piekarnicze (10%).
ULUBIONE SMAKI OWOCÓW (2)
Najpopularniejsze smaki owocowe wprowadzane na rynek piekarniczy na całym świecie (globalnie, 12 miesięcy do II kwartału 2023 r.) to:
#1 Truskawkowy
#2 Kokosowy
#3 Cytrynowy
#4 Pomarańczowy
#5 Malinowy
#6 Bananowy
#7 Jagodowy
#8 Jabłkowy
Wypieki o smaku owocowym mają ogromny wpływ na nasz nastrój i samopoczucie.
Owoce tropikalne lub egzotyczne, reprezentowane w tym zestawieniu przez kokos, były najczęściej wymienianą opcją dla nowych produktów spożywczych i napojów, zajmując pierwsze lub równorzędne miejsca na liście badanych uczuć, w tym gdy ludzie chcieli poczuć się radośni, szczęśliwi lub poczuć „owocową świeżość”.
Biorąc pod uwagę aspekt zdrowia – więcej konsumentów szukało jagód, owoców letnich i owoców z sadu. Badania wykazały, że większość konsumentów wybiera smaki cytrusowe, gdy chcą poczuć się komfortowo i lekko.
Owocowe smaki towarzyszą nam od dzieciństwa. Dlatego też nieco ponad połowa (54%) konsumentów na całym świecie kieruje się znajomymi smakami przy wyborze żywności lub napojów. Pod względem istotności „Smak” wyprzedza „Zdrowie”, które jako drugi czynnik deklaruje 48%. Jak zobaczymy, można to zastosować do asortymentu piekarniczego i zachwycić klientów, w tym pokolenie Z, wprowadzając nowy akcent do znanych ulubionych produktów.
SPRAWDŹ, CO NAPĘDZA TE TRENDY W ROZWOJU SMAKÓW? (3)
Na podstawie najnowszych badań możemy zaobserwować szereg trendów w rozwoju smaków owocowych jako części szerszego zakresu – żywności pochodzenia roślinnego. Wpływ tego trendu nie może pozostać niezauważony, podobnie jak zmiana pokoleniowa i rodzaj „nacisku” młodszych odbiorców.
Przyjrzyjmy się każdemu z nich:
Ogólny trend żywności pochodzenia roślinnego odblokowuje nową narrację dla konsumentów, podkreślając siłę smaków owocowych i tzw. superfoods oraz różnicę, jaką mogą one zrobić dla naszego dobrego samopoczucia i nastroju.
Rosnący popyt na produkty pochodzenia roślinnego prowadzi do zwiększonego zainteresowania wszelkiego rodzaju roślinami, nie tylko owocami. Zioła, przyprawy, a nawet aromaty kwiatowe są coraz częściej stosowane w opracowywaniu produktów, obok bardziej zróżnicowanych smaków owoców, warzyw i orzechów. Takie składniki mogą zaoferować kupującym niezwykle ważne korzyści zdrowotne, a także nowe doznania smakowe.
“Nacisk pokoleniowy” opisuje, w jaki sposób producenci budują swoją ofertę i kierują produkty hybrydowe i edycje limitowane do młodszych konsumentów, jednocześnie prosząc ich o wkład w rozwój i sugestie:
- Nietypowe połączenia, nakładające się smaki, współprace między różnymi produktami lub markami mogą stanowić wartość dodaną, szczególnie dla młodszych, bardziej eksperymentujących odbiorców.
- Marki zwracają się do konsumentów z prośbą o zasugerowanie nowych smaków (np. napojów). To atrakcyjna forma dla pokolenia mediów społecznościowych i istnieje szansa dla piekarzy, aby zrobić to samo i wykorzystać swoje platformy “społecznościowe”, aby zapytać kupujących, jakie smaki chcieliby spróbować.
Spoglądając na to z szerszej perspektywy, starsi konsumenci są bardziej podatni na lokalne lub regionalne smaki, przywiązani do tradycji i klasyki. Piekarze mogą zachęcić ich do spróbowania nowości przez wyraźne odniesienie do tradycji.
Młodsi konsumenci, zwłaszcza pokolenie Z, także lubią tradycyjne i nostalgiczne smakołyki, jako część ich spożywanych wypieków, ale są zdecydowanie odważniejsi i bardziej otwarci na nowości, zupełnie nowe formy czy nietypowe rozwiązania.
“Rozważne wydatkowanie” – przy ograniczonych budżetach i rosnących cenach konsumenci starają się wydawać mniej, jednak słodkie wypieki i inne smakołyki stanowią pewną ”nagrodę” i rodzaj małej przyjemności.
Konsumenci szukają smakołyków, które nie rozbiją ich banku, ale dają poczucie dobrze wydanych pieniędzy. W odpowiedzi na takie potrzeby na rynku pojawiają się krótkoterminowe okazje i edycje limitowane, które podnoszą sprzedaż producentom, a dają poczucie „skorzystania z oferty”. Producenci artykułów spożywczych nadal eksperymentują ze smakiem poprzez limitowane edycje swoich produktów, od napojów i chipsów po pakowane ciastka. Są one popularnym sposobem na dodanie wartości – co stanowi kolejną okazję dla piekarzy do wypróbowania nowych przepisów ze składnikami Bakels.
5 OWOCOWYCH TRENDÓW SMAKOWYCH, KTÓRE WARTO WPROWADZIĆ DO SWOJEJ PIEKARNI(3)
Piekarze i cukiernicy mają moc przekształcania globalnych trendów smakowych w pyszną rzeczywistość! W zależności od lokalizacji, niektórzy klienci są bardziej otwarci na odważniejsze i nietypowe smaki niż inni. Oto kilka trendów smakowych, o których powinni pomyśleć piekarze i wymyślić kreacje, które zachwycą ich klientów:
Klasyczne smaki “z niespodzianką” – najpopularniejsze, bardziej mainstreamowe smaki owocowe, takie jak truskawkowy, pomarańczowy i cytrynowy, będą nadal najczęściej wybierane zarówno przez konsumentów, jak i innowatorów produktów.
Można spodziewać się, że te smaki będą dostarczane “z niespodzianką” – ponieważ konsumenci lubią smaki do których są przywiązani, ale mogą też eksperymentować i próbować nowych rzeczy.
Truskawkowo-śmietankowa kanapka z ciastek
Fuzje chili i cytrusów – zwróć uwagę na popularne smaki cytrusowe połączone z bardziej egzotycznymi smakami, takimi jak yuzu i smoczy owoc.
Pikantne przyprawy podkreślają charakter produktu – rozwój fuzji chili i cytrusów jest obszarem, który należy obserwować w żywności i napojach, a także można go przełożyć na wypieki. Weźmy na przykład meksykańskie mangonadas, ulubiony letni przysmak wielu osób, wykonany z sorbetu z mango i chamoy z dodatkiem chili w proszku, który zapewnia słodki, słony i pikantny smak w jednym!
Sezonowe lub limitowane edycje smaków owocowych z dostępne w krótkich okresach czasu osiągają dobre wyniki i pozwalają zarówno innowatorom, jak i konsumentom spróbować czegoś nowego.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że sezonowe i krótko dostępne smaki stają się popularne także w globalnym ujęciu, nawet jeśli dotyczą lokalnych czy regionalnych produktów.
Pudding ze smoczego owocu (pitahaya)
Superfruits – super owoce, np gigantyczna granadilla, biała brzoskwinia, głóg, kaktus, pomelo i smoczy owoc, zajmują ważne miejsce wśród najszybciej rozwijających się smaków łączonych. Dzieje się tak prawdopodobnie w wyniku poszukiwania połączenia ciekawych smaków i korzyści dla zdrowia, jakie te smaki mogą wnieść do receptur produktów.
Męczennica języczkowata, czyli Granadilla Passiflora
Melon – choć obecnie to niewielka kategoria smakowa, jako jedyna wykazuje dwucyfrowy wzrost (jako smak). Melon jest idealnym owocem kandyzowanym ze względu na niską zawartość naturalnego cukru, który może być stosowany jako składnik piekarniczy w wielu ciastach i wypiekach. Doskonale nadaje się też do dekoracji w połączeniu z innymi świeżymi owocami.
Melon w dekoracji tortu
WZROST ZNACZENIA SMAKÓW OWOCOWYCH W OFERCIE PIEKARNI / CUKIERNI
Bardzo trudno jest długofalowo przewidywać i prowadzić badania nad globalnymi trendami w żywności i napojach na całym świecie. W oparciu o te trendy wiemy, że smaki owocowe są i zawsze będą modne, dlatego namawiamy do korzystania z owocowych rozwiązań w zakresie oferty Bakels.
Proponujemy by oferować smaki, które zaspokoją różne potrzeby konsumentów w zakresie nastroju – owoce tropikalne, które sprawiają, że jesteśmy radośni, szczęśliwi, odświeżeni, pobudzeni i pełni energii, cytrusy, które nas uspokajają, a także jagody, owoce letnie i owoce z sadu dla uczucia lepszego zdrowia.
POMOŻEMY CI W TYM
W Bakels jesteśmy dobrze przygotowani, aby pomóc firmom piekarniczym w wykorzystaniu różnych trendów w zakresie smaków owocowych. Firma Bakbel w Belgii specjalizuje się w produkcji przetworów owocowych, które mogą pomóc w przekształceniu całej gamy słodkich wypieków.
W naszej ofercie możecie Państwo znaleźć nadzienia owocowe
a także termostabilne owocowe nadzienia:
które idealnie nadają się do wypełnień bułek drożdżowych (KONCENTRAT CIASTA DROŻDŻOWEGO)
Najważniejszym produktem powiązanym z kategorią owocową w naszej ofercie, jest CIASTO UCIERANE YOGO-FRUIT, choć nie zawiera owoców w swoim składzie doskonale służy do ich ekspozycji i stanowi świetną bazę do wszelkich ciast owocowych.
Żródła danych: raporty INNOVA
(1) Innova 2023 – Fruit Flavours – Unpeeling Global Trends, (2) Innova Market Insights, (3) Innova Top 10 Trends 2023: Impact on flavour development, (4) Innova 2021 – Mocktails in the Making: Non-Alcoholic Beverages Poised for Success.